Evaluation of Performance of the Learners and Professors of the Course of Executive Secretariat of UFPB - Campus IV
Main Article Content
Abstract
The performance evaluation is a tool used to evaluate the performance of teams that are experiencing difficulties in the development of their activities or by those who wish to enhance their results. The present research is aimed to evaluate the performance of the learners and professors of the eExecutive Secretariat undergraduate course of the UFPB - campus IV, as well as their evaluation to the referred course. In order to perform the data collection, a field survey was carried out with 150 learners and 12 professors of the secretarial course during the classes. In general, professors have good performance in their teaching methodology and good relationships with learners; lack of interest on the part of learners in seeking useful extra-class information; as to the course, it was possible to perceive that it is a multidisciplinary course, although it is still little recognized in the labour market. In addition, it was observed that the use of performance evaluation was of great value for the development of professor and learners, because it is important to understand their behaviors and needs. Therefore, adopting this tool in the university is extremely important, since this evaluation can offer the evaluators the means to improve their performance and achieve good results in the course of the activities performed.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Amaral, J., C., D., Baldan, A., M., E., Batista, V., R., Carmo, L., R., Helmer, S., A., G. Silva, E., P., T., & Leão, M. E. V. Profissional de secretariado: competências e habilidades no mundo corporativo. Pós em revista do Centro Universitário Newton Paiva 2012/2 (6a ed.). - ISSN 2176 7785.
Benassi, B. (2014). A importância da gestão de pessoas nas organizações. Administradores.com. Disponível em: http://www.administradores.com.br/artigos/carreira/a-importancia-da- gestao-de-pessoas-nas-organizacoes/82010/.
Bergamini, C. W. (1988). Avaliação do desempenho humano na empresa. (4a ed.). São Paulo: Altlas.
Brandão, H., P., & Guimarães, T. A. (2001). Gestão de competências e gestão de desempenho: tecnologias distintas ou instrumentos de um mesmo constructo?. Revista de Administração de Empresas (v. 41, n. 1).
Bortolotto, M., F., P., & Willers, E. M. (2005). Profissional de Secretariado Executivo: explanação das principais características que compõem o perfil. Expectativa, Toledo (v. 4, n. 4, p. 45-56).
Carbone, P. P. (2005). Gestão por competências: uma nova metodologia de gerenciamento do capital humano. Editora Mundo LTDA.
Chiavenato, I. (2004). Gestão de Pessoas: e o novo papel dos recursos humanos nas organizações (2 ed.). Rio de Janeiro: Elsevier.
Diehl, A., A., & Tatim, D. C. (2004). Pesquisa em Ciências Sociais Aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Pratice Hall.
Dutra, J. S. (2001). Gestão por competências. São Paulo: Gente.
Experiências de avaliação de desempenho na administração pública federal. (2000). Brasília, ENAP.
Filho, A., M., & Siqueira, M. V. S. (2008). Assédio moral e gestão de pessoas: uma análise do assédio moral nas organizações e o papel da área de gestão de pessoas. RAM – revista de administração Mackenzie (v. 9, n. 5, p. 11-34). Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ram/v9n5/a02v9n5.
LE Boterf, G. (1999). Competénce et navigation professionnelle. Paris: Éditions d’Organisation.
Marconi, M., A., & Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos de metodologia científica (5a ed.). São Paulo: Atlas,.
Marques, R. (2018). Tipos de avaliação do desempenho. Portal Ibc Coaching. Disponível em: https://www.ibccoaching.com.br/.
Martins, C., B., & Genghini, L. A. A. (2013). Pós-graduação lato e stricto sensu para o secretariado: parâmetros para definições e criações de linhas de pesquisas. In: D’Élia, B.; Amorim, M.; Sita, M. (Org.). Excelência no secretariado. São Paulo: Editora Ser Mais.
Nonato Júnior, R. (2009). Epistemologia e teoria do conhecimento em secretariado executivo: a fundação das ciências da assessoria. Fortaleza: Expressão Gráfica.
Oliveira, M. M. (2008). Como Fazer Pesquisa Qualitativa. (2a ed.). Petrópolis – RJ: Vozes.
Otlveltre-Cesto, G., A., de, Lima, G., B., do C., & Veiga, M. R. M. da. (1996). Implantação de um sistema de avaliação de desempenho: métodos e estratégias. São Paulo: Revista de Administração (v. 31, n. 3, p. 38-52, jul/set).
Prahalad, C., K., & Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review (v. 68, n. 3, p. 79-93).
Presidência da República. (2007) Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11784.htm.
Resolução nº 40/2006. (2006). Cria o curso de Graduação em Secretariado Executivo Bilíngue, do Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Campus IV. João Pessoa (p. 01).
Resolução nº 41/2006 (2006). Aprova o Projeto Político-Pedagógico do Curso de Graduação em Secretariado Executivo Bilíngue, do Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Campus IV. João Pessoa (p. 09).
Ribeiro, D. de S. (2017). Uma percepção dos estudantes do curso de secretariado executivo da ufpb sobre a preparação para o mercado de trabalho. Monografia (bacharelado) – Universidade Federal da Paraíba – Mamanguape.
Santos, A. C. (2001). O uso do método Delphi na criação de um modelo de competências. Revista de Administração (v. 36, n. 2, p. 25-32).
Silva, E. J. (2011). Avaliação 360 graus: percepção dos colaboradores de uma Instituição Financeira Nacional. Monografia (bacharelado) – Universidade de Brasília, Departamento de Administração – EaD.
Tachizawa, T., Ferreira, V., C., P., & Fortuna, A. A. M. (2006). Gestão com pessoas: uma abordagem aplicada às estratégias de negócios (5a ed.). Rio de Janeiro: editora FVG. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt- BR&lr=&id=OBmHCgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=gest%C3%A3o+de+pessoas&ots=TFq hvUHOq4&sig=_MmljNXLGXvR2u8q1JVi34-K_MU#v=onepage&q&f=false.
Zamberlan, L. (2008). Pesquisa de Mercado. Ijuí: Unijuí. (Coleção educação à distância. Série livro-texto).