Academic Strategy in the Administration Course on Solid Waste Reuse Know-How Experience

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Cecília Arlene Moraes
https://orcid.org/0000-0002-8797-577X
Elisabet Aguirre
https://orcid.org/0000-0003-2992-500X
Keiko Carolina Moraes Sasaki
https://orcid.org/0000-0003-1633-1659

Abstract

The expectations of students in the digital era of the Business Administration course and the concern with the preservation of the environment demand new performances from professors. The complexity of the problem provokes strong reflection on the teachers’ role. This study proposes the re-thinking of sustainable pedagogical practices anchored on a vast theoretical referential, articulated with the active teaching-learning methodology based on problems and projects. It describes the strategy of this method in an experience carried out in a higher education public institution, with the creation of a fictitious enterprise “PuffPet University Industry” by students, with the reuse of pet (plastic soda) bottles, in puff. Student-managers from the university industry formed an innovative ecosystem, learned to learn, to live together, and to integrate people using management technologies, sharing the knowledge of this production. This space of circular creation and academic production was achieved by the support of faculty members in the process of observation and listening to students’ desires, in the mediation of the learning process, which requires the appreciation of the subjects, their autonomy and respect for the environment. It encouraged students to play a leading role in their history, in the stake of emancipation, by becoming transformative entrepreneurial professionals in society, as environmental agents responsible for their actions.

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Author Biographies

Cecília Arlene Moraes, Universidade Federal de Mato Grosso, UFMT

Pós-doutora em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI (2018). Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC/Goiás). Mestra em Saúde e Ambiente pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Graduada em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professora Associado IV da UFMT. 

Elisabet Aguirre, Centro Universitário de Várzea Grande, UNIVAG

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Educação/PPGE da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduada em Pedagogia pela UFMT. Professora aposentada adjunto IV da UFMT. Professora aposentada do sistema público da educação básica do Estado de Mato Grosso. Tem experiência na área de gestão acadêmica do Ensino Superior em Instituições Públicas e Privadas, exercendo a função de Pró-Reitora de Graduação no Centro Universitário de Várzea Grande - UNIVAG desde 2000. 

Keiko Carolina Moraes Sasaki, Centro Universitário Estácio da Bahia, Estácio FIB

Doutoranda em Educação na Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestra em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Especialista em MBA Gestão Estratégica pela UFMT. Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário UNIVAG.

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