Academic Strategy in the Administration Course on Solid Waste Reuse Know-How Experience
Main Article Content
Abstract
The expectations of students in the digital era of the Business Administration course and the concern with the preservation of the environment demand new performances from professors. The complexity of the problem provokes strong reflection on the teachers’ role. This study proposes the re-thinking of sustainable pedagogical practices anchored on a vast theoretical referential, articulated with the active teaching-learning methodology based on problems and projects. It describes the strategy of this method in an experience carried out in a higher education public institution, with the creation of a fictitious enterprise “PuffPet University Industry” by students, with the reuse of pet (plastic soda) bottles, in puff. Student-managers from the university industry formed an innovative ecosystem, learned to learn, to live together, and to integrate people using management technologies, sharing the knowledge of this production. This space of circular creation and academic production was achieved by the support of faculty members in the process of observation and listening to students’ desires, in the mediation of the learning process, which requires the appreciation of the subjects, their autonomy and respect for the environment. It encouraged students to play a leading role in their history, in the stake of emancipation, by becoming transformative entrepreneurial professionals in society, as environmental agents responsible for their actions.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Baloi, J.A. (2012), A contribuição de John Dewey para a educação: uma reflexão da educação em Moçambique. Retrieved from http://www.consciencia.org/a-contribuicao-de-john-dewey-para-a-educacao-uma-reflexao-sob-ponto-de-vista-da-educacao-em-mocambique
Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar.
Berbel, N. A. N. (1998). A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou caminhos. Interface Comum Saúde, Educação, vol. 2 (2) pp. 139 – 54.
Berbel, N. A. N (2011). As metodologias ativas e a promoção de autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, vol. 32 (1), pp.25-40.
Biancolino, C. A., Kniess, C. T., Maccari, E. A., & Rabechini Jr., R. (2012). Protocolo para elaboração de relatos de produção técnica. Revista Gestão e Projetos, vol. 3 (2), pp.294-307.
Biasotto, K. (2018), Esclarecimento e educação em Immanuel Kant (1724-1804), Revista História e Historiografia da Educação, vol.2, (6), pp. 5-24 http://dx.doi.org/10.5380/rhhe.v2i6.6141
Brasil Econômico (2017). Desemprego atinge 13,5 milhões de brasileiros; maior taxa desde 2012. Jornal eletrônico em 31/03/2017 10:58. Retrieved from http://economia.ig.com.br/2017-03-31/desemprego-dados-ibge.html
Brasil, Agência IBGE (2019). PNAD Contínua: taxa de desocupação é de 12,3% e taxa de subutilização é 25,0% no trimestre encerrado em maio de 2019. Jornal eletrônico em 28/06/2019. Retrieved from https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de- noticias/releases/24908-pnad-continua-taxa-de-desocupacao-e-de-12-3-e-taxa-de-subutilizacao-e-25-0-no-trimestre-encerrado-em-maio-de-2019.
Brasil, Agência IBGE (2019). Taxa de desemprego no Brasil cai para 11,8%, revela IBGE. Jornal eletrônico em 31/10/2019. Retrieved from http://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2019-10/taxa-de-desemprego-no-brasil-cai-para-118-revela-ibge
Dewey, J. (1959a). Como pensamos, como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. 3 ed. São Paulo: Nacional.
Dewey, J. (1959b). Democracia e educação. 3 ed. São Paulo: Nacional.
Dewey, J. (1959c). Vida e Educação. 5 ed. São Paulo: Nacional.
Dewey, J. (1974). On education. The University of Chicago Press, Chicago.
Di Masi, D. (2000), O ócio criativo. 3. ed. Rio de Janeiro: Sextante.
Dweck, C.S. (2017), Mindset: a nova psicologia do sucesso. São Paulo: Objetiva.
Gottschalk, C. M. C. (2007). Uma concepção pragmática de ensino e aprendizagem. Educação e Pesquisa, vol.33, (3), pp. 459/470.
Gottschalk, C. M. C. (2013). O paradoxo do ensino da perspectiva de uma epistemologia do uso. Educação e Filosofia, vol. 27(54), 659-674.
Kuhn, T.S. (1998), A estrutura das revoluções científicas. 5.ed. São Paulo: Perspectivas.
Mitri, S. M. (2008). Metodologias ativas de ensino aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva. V. 13( Supl. 2), p.2133-2144.
Ozmon, H. A. & Craver, S. M. (2004). Fundamentos filosóficos da educação. 6 ed. Porto Alegre: Artmed
Peirce, C. S. (1998), The essential Peirce: selected philosophical writings. Edited by Peirce Edition Project. Blomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1998. v. 2.