Public Policies for Higher Education (1990-2012) Reflections on the Impact on the Offer of Executive Secretariat Courses in Private Institutions

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Yana Nascimento de Oliveira
Daniela Giareta Durante
https://orcid.org/0000-0001-9353-0905
Conceição de Maria Pinheiro Barros
https://orcid.org/0000-0002-4515-5829

Abstract

Brazil registered an accelerated expansion of private University Education Institutions in the 1990s. This movement also occurred in the undergraduate course of Executive Secretariat, which registered the greatest expansion between the years 1997 and 2007 and, later, went through a period of gradual reduction in the number of courses in operation, between 2009 and 2012. This research aims to analyze the impact of public policies for higher education, in the period 1990-2012, in the provision of Executive Secretariat courses in private institutions in Brazil. Methodologically, a qualitative approach was used through documentary research and content analysis. The following educational programs were analyzed: the Higher Education Student Financing Fund, the National Higher Education Assessment System and the University for All Program. The results indicate that the analyzed public policies impacted the offer of courses in both creation and extinction. The programs made it possible to expand the offer of higher education in a context of exorbitant expansion, in which, mainly, economic interest prevailed. Private institutions responded to the stimulus of short-term financial return without, however, the concern and guarantee of the continuity of the training offer. As the State offered institutions the means to adhere to programs and financing, it also jeopardized the quality of the education offered.

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Yana Nascimento de Oliveira, Universidade Federal do Ceará, UFC

Bacharela em Secretariado Executivo pela Universidade Federal do Ceará. 

Daniela Giareta Durante, Universidade Federal do Ceará, UFC

Doutoranda em Administração e Controladoria (PPAC) na Universidade Federal do Ceará. Possui graduação em Secretariado Executivo Bilíngüe, especialização em Pedagogia empresarial e em Gestão secretarial e mestrado em Desenvolvimento, na linha de pesquisa de Gestão de organizações para o desenvolvimento. É professora efetiva do curso de Secretariado Executivo da Universidade Federal do Ceará (UFC). Desenvolve pesquisas em torno dos seguintes temas: formação do secretário executivo, atuação profissional do secre´t´ario executivo, aprendizagem nas organizações, teorias da prática, gestão secretarial e pesquisa em secretariado. É membro fundadora da Associação Brasileira de Pesquisa em Secretariado (ABPSEC). Faz parte do Banco de Avaliadores de Cursos do INEP

Conceição de Maria Pinheiro Barros, Universidade Federal do Ceará, UFC

Doutorado em Educação, pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Bacharela em Secretariado Executivo pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Adjunta da Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Polítias Públicas e Gestão da Educação Superior (POLEDUC) da UFC. Coordenadora do Curso de Secretariado Executivo da UFC.  Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Secretariado Executivo (GEPES) da UFC. Coordena Projeto de Pesquisa Financiado pela FUNCAP (Bolsa), no Programa de Iniciação à Pesquisa PIBIC - UFC. Desenvolve pesquisas científicas, atuando principalmente nos seguintes temas: Desenvolvimento e formação docente, Educação Superior, Educação em Secretariado, Responsabilidade Social Universitária e Organizacional, Políticas Públicas para Educação Superior, Assessoria e Gestão Organizacional e Secretarial

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