Scenario for the dissemination of Administrative Practices in Accessibility and Internationalization at Brazilian Universities in the South and Southeast Regions
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to map the management practices relating to accessibility and internationalization, published on the websites of the Higher Education Institutions (HEIs) included in the CAPES-PrInt call for proposals (2017). This is a study with a qualitative approach, characterized as descriptive and exploratory, which was conducted through documentary analysis. The intentional and non-probabilistic sample comprised 16 HEIs in the South and Southeast regions of Brazil. Among the results obtained, at 14 HEIs in the sample, 52 accessibility management practices were identified in 14 HEIs from the sample, such as: policies, action plans, research projects, research laboratories and assistive technology laboratories. It was alsofound that the websites of 10 HEIs among theof the 16 HEIs analyzed did not disclose any internationalization practices.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Botelho, R. O., Santos, A. B., Souza, P. C., & Lima, M. A. (2023). Apreciação crítica ao sistema nacional de avaliação da educação superior–SINAES. International Journal of Scientific Management and Tourism, 9(6), 3469-3488. https://doi.org/10.55905/ijsmtv9n6-013
Baranzeli, C., Morosini, M. C., Woicolesco, V. (2020). “A chave está na troca” ? estudantes de mobilidade como vetores da internacionalização em casa. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB. 25(53). 253–274. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i53.1400
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2020). Programa Institucional de Internacionalização – PrInt. https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/bolsas/bolsas-e-auxilios-internacionais/informacoes-internacionais/programa-institucional-de-internacionalizacao-capes-print
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2022a). Avaliação Quadrienal 2017-2020. https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/avaliacao-quadrienal
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2022b). PrInt abrange mais de mil instituições estrangeiras. https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/print-abrange-mais-de-mil-instituicoes-estrangeiras
Costa, M. S. C. (2022). Internacionalização do Ensino Superior e o Programa Capes-PrInt: uma análise dos projetos institucionais de internacionalização da UFRGS e FURG sob a ótica da internacionalização abrangente. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/257579/001167342.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Dias, F. J., & Nunes, R. S. (2017). A internacionalização das universidades federais do sul do Brasil. XVII Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Mar Del Plata, Argentina. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181006
Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (Org.). (2009). Métodos de pesquisa. UFRGS.
Gil, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. (2002). (4ª). Atlas.
Gomes, O. D. F., Gomide, T. R., Gomes, M. A. D. N., Araujo, D. C. D., Martins, S., & Faroni, W. (2013). Sentidos e implicações da gestão universitária para os gestores universitários. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL. 6(4), p. 234-255. http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2013v6n4p234
Instituto Brasileiro de Geografia de Estatística. (2021). PNE 2019: país tem 17,3 milhões de pessoas com algum tipo de deficiência. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/31445-pns-2019-pais-tem-17-3-milhoes-de-pessoas-com-algum-tipo-de-deficiencia#:~:text=A%20PNS%202019%20estimou%20em,9%20milh%C3%B5es%20em%20domic%C3%ADlios%20rurais
Instituto Nacional De Estudos E Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2017). Instrumento de Avaliação Institucional Externa presencial e a distância. https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/instrumentos/2017/IES_recredenciamento.pdf
Instituto Nacional de Estudos d Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2013). Referenciais de Acessibilidade na Educação Superior e a Avaliação in loco do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES): Parte 1 – Avaliação de Cursos de Graduação. https://prograd.ufc.br/wp-content/uploads/2013/11/referenciais-de-acessibilidade-inep-mec-2013.pdf
Instituto Nacional de Estudos d Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2022). Censo da Educação 2021: Divulgação dos resultados. https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2021/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2021.pdf
Lei n. 13.146, de 06 de julho de 2015. (2015, 06 de julho). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Liska, M. G., Sales, M. B., Stallivieri, L. (2023). Internacionalização e Acessibilidade nas Universidades Federais das Regiões Sul e Sudeste do Brasil. XXII Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Assunção, Paraguai. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/253892
Morosini, M. C. (2011). Internacionalização na produção de conhecimento em IES brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em revista, 27, 93-112. https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100005
Morosini, M. C., Woicolesco, V. G., Marcelino, J. M., & Hatsek, D. J. R. (2023). Estratégias de internacionalização de universidades brasileiras participantes do Programa Capes PrInt. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(82). https://doi.org/10.14507/epaa.31.7886
Sassaki, R. K. (2005). Inclusão: o paradigma do século 21. Inclusão: Revista da Educação Especial, 1(1), 19-23. https://site.mppr.mp.br/sites/hotsites/arquivos_restritos/files/migrados/File/publi/revista_inclusao/revista_inclusao_01_mec_out2005.pdf
Schlickmann, R. (2013). Administração Universitária: Desvendado o campo científico no Brasil. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/103549
Silva, E. L. da. & Menezes, E. M. (2005). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. (4ª). UFSC.
Silva, J. E. O., Melo, P. A., Ramos, A. M., Amante, C. J., & da Silva, F. M. (2013). Contribuições do PDI e do planejamento estratégico na gestão de universidades federais. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 6(3), 269-287. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2013v6n3p269
Stallivieri, L. (2002). O processo de internacionalização nas instituições de ensino superior. Educação Brasileira: Revista do Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras. 24(48). 35-57. https://www.crub.org.br/crub-disponibiliza-revista-da-educacao-brasileira-vol-24-n-48-e-49-2002/
Stallivieri, L. (2017). Compreendendo a internacionalização da educação superior. Revista de Educação do Cogeime. 26(50). 15-36. https://www.metodista.br/revistas/revistascogeime/index.php/COGEIME/article/view/729
Stallivieri, L. (2018). A Relevância da Internacionalização para os Programas de Pós-Graduação. Conferência: A relevância da internacionalização para os programas de pós-graduação. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.27036.80000
Teixeira, L. I. L., Soares, M. E., Oliveira Júnior, M. A. C. D., Barroso, E. D. S. S., & Rodrigues, M. D. S. D. S. (2021). Internacionalizar para quê? As razões de instituições públicas de ensino superior no Ceará. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. 26. 800-821. https://doi.org/10.1590/S1414-40772021000300009