The Role of the University in the Integration of International Border Territories The Case of the Universidade Federal da Integração Latino-Americana (Unila)

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Ivor Prolo
https://orcid.org/0000-0001-6220-7507
Fernanda Geremias Leal
https://orcid.org/0000-0002-1716-2060
Manolita Correia Lima
https://orcid.org/0000-0001-6852-2997
Gonçalo Canto Moniz
https://orcid.org/0000-0002-1890-1953

Abstract

The purpose of this paper is to understand the social role played by the University in the international integration of border territories. The following questions guided the study: What are the relations of belonging built by the University's internal actors? What strategy can collaborate with the integration of the University in the border territory? The study focused on the case of the Universidade Federal da Integração Latino-americana (Unila), founded in 2010 with the purpose of promoting regional integration at an international level, and located in a triple border region between Brazil, Argentina and Paraguay. Results portray three phases through which integration into the territory constituted itself: strangeness in the territory; identity construction; and belonging relationships, with special contribution from university outreach/extension.

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Author Biographies

Ivor Prolo, Universidade do Estado do Mato Grosso, UNEMAT

Doutor em Administração na Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Mestre Profissional em Administração pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais (FEAD). Especialista em Gestão Pública pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Especialista em Ecoturismo pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Graduado em Turismo pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Professor da Universidade do Estado do Mato Grosso (UNEMAT).

Fernanda Geremias Leal, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Doutoranda em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), com doutorado-sanduíche no Center for International Higher Education (CIHE), Boston College (BC), Estados Unidos. Mestra em Administração e bacharel em Secretariado Executivo Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tecnóloga em Comércio Exterior pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). É secretária executiva na Pró-Reitoria de Desenvolvimento e Gestão de Pessoas da UFSC. 

Manolita Correia Lima, Escola Superior de Marketing e Propaganda, ESPM

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestra em Sociologia dos Espaços Construídos pela Université Paris Diderot (França). Graduada em Ciências Sociais pela Université Sorbonne Nouvelle (França). Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). 

Gonçalo Canto Moniz, Universidade de Coimbra, UC

Doutor pela Universidade de Coimbra com a tese "O Ensino Moderno da Arquitectura. A Reforma de 57 e as Escolas de Belas Artes em Portugal (1931-69)". Licenciado em Arquitectura  no Departamento de Arquitectura da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra (FCTUC), onde é Professor Auxiliar e editor da revista JOELHO.  Investigador do Núcleo Cidades, Culturas e Arquitectura (CCArq) e membro da Direcção Executiva do Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (UC). 

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