The Role of the University in the Integration of International Border Territories The Case of the Universidade Federal da Integração Latino-Americana (Unila)

Contenido principal del artículo

Ivor Prolo
https://orcid.org/0000-0001-6220-7507
Fernanda Geremias Leal
https://orcid.org/0000-0002-1716-2060
Manolita Correia Lima
https://orcid.org/0000-0001-6852-2997
Gonçalo Canto Moniz
https://orcid.org/0000-0002-1890-1953

Resumen

The purpose of this paper is to understand the social role played by the University in the international integration of border territories. The following questions guided the study: What are the relations of belonging built by the University's internal actors? What strategy can collaborate with the integration of the University in the border territory? The study focused on the case of the Universidade Federal da Integração Latino-americana (Unila), founded in 2010 with the purpose of promoting regional integration at an international level, and located in a triple border region between Brazil, Argentina and Paraguay. Results portray three phases through which integration into the territory constituted itself: strangeness in the territory; identity construction; and belonging relationships, with special contribution from university outreach/extension.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Sección
Artigos
Biografía del autor/a

Ivor Prolo, Universidade do Estado do Mato Grosso, UNEMAT

Doutor em Administração na Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Mestre Profissional em Administração pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais (FEAD). Especialista em Gestão Pública pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Especialista em Ecoturismo pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Graduado em Turismo pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Professor da Universidade do Estado do Mato Grosso (UNEMAT).

Fernanda Geremias Leal, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Doutoranda em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), com doutorado-sanduíche no Center for International Higher Education (CIHE), Boston College (BC), Estados Unidos. Mestra em Administração e bacharel em Secretariado Executivo Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tecnóloga em Comércio Exterior pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). É secretária executiva na Pró-Reitoria de Desenvolvimento e Gestão de Pessoas da UFSC. 

Manolita Correia Lima, Escola Superior de Marketing e Propaganda, ESPM

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestra em Sociologia dos Espaços Construídos pela Université Paris Diderot (França). Graduada em Ciências Sociais pela Université Sorbonne Nouvelle (França). Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). 

Gonçalo Canto Moniz, Universidade de Coimbra, UC

Doutor pela Universidade de Coimbra com a tese "O Ensino Moderno da Arquitectura. A Reforma de 57 e as Escolas de Belas Artes em Portugal (1931-69)". Licenciado em Arquitectura  no Departamento de Arquitectura da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra (FCTUC), onde é Professor Auxiliar e editor da revista JOELHO.  Investigador do Núcleo Cidades, Culturas e Arquitectura (CCArq) e membro da Direcção Executiva do Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (UC). 

Citas

Abba, M. J. (2018). Límites y potencialidades para el desarrollo de una internacionalización de la educación superior necesaria: Estudio de caso de la unila (brasil) y la elam (cuba). São Leopoldo.

Alexandre, S. d. P. (2015). A inclusão da diversidade no ensino superior: Um estudo da universidade federal da integração latino-americana (unila) na perspectiva das epistemologias contra-hegemônicas. UNINOVE, São Paulo.

Araújo, D. (2014). Nos caminhos da integração e da interculturalidade: Os desafios da unila. Revista Sures, 1-17.

Brackmann, M. M. (2013). Internacionalização da educação superior e política externa brasileira: A contribuição da unila. Competência, Porto Alegre, 6, 11-29.

Buffa, E., & Pinto, G. d. A. (2016). O território da universidade brasileira: O modelo de câmpus. Revista Brasileira de Educação, 21(67).

Chibiaqui, E. d. P. (2016). A vida em comum em sociedades multiculturais: Análise das relações sociais e da adaptação dos alunos da unila em foz do iguaçu - pr. Foz do Iguaçu.

Corazza, G. (2010). A unila e a integração latino-americana. In A. R. Viana (Ed.), Boletim de economia e política internacional (Vol. 3, pp. 79-88): IPEA.

Costa, A. A. (2003). O campus da universidade de aveiro: Uma experiência de processo e traçado. In A. A. Costa, J. Figueira, & G. Moniz, Canto (Eds.), Cidadesofia: Cidades universitárias em debate (pp. 196-213). Coimbra: eIdIarq.

Fernandes, M. C., Silva, L., Machado, A. L., & Moreira, T. M. (2012). Universidade e a extensão universitária: A visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, 28(4), 169-194.

Gaskell, G. (2008). Entrevistas individuais e grupais. In M. W. Bauer & G. George (Eds.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático (Vol. 7.ed., pp. 64-89). Petrópolis: Vozes.

Gioia, D. A., Corley, K. G., & Hamilton, A. L. (2012). Seeking qualitative rigor in inductive research: Notes on the gioia methodology. Organizational research methods, 16(1), 15-31.

Godoi, C. K., & Mattos, P. L. C. L. d. (2010). Entrevista qualitativa: Instrumento de pesquisa e evento dialógo. In C. K. Godoi, R. Bandeira-de-Mello, & A. B. d. Silva (Eds.), Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: Paradigmas, estratégias e métodos (2.ed. ed., pp. 301-323). São Paulo: Saraiva.

Godoi, F. R. d. S. (2017). Territórios universitários: O campus em pirassununga. São Carlos.

INEP/MEC. (2018). Microdados - censo da educação superior - dados referentes 2010 a 2017. Retrieved from http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados

Lefebvre, H. (2013). Prefácio: A produção do espaço. Estudos Avançados, 27(79), 123-132.

Munoz, A. M. E. (2016). Mutual intelligibility in the plurilingual context of the university of latin-american integration: Experiences, contact and plurilingual interaction. França - Brasil.

Pinto, G. d. A. P., & Buffa, E. (2009). Arquitetura e educação: Câmpus universitários brasileiros. São Carlos: EdUFSCar.

Prolo, I. (2019). Pertinência do projeto universitário latino-americano para a internacionalização da educação superor: um estudo sobre a UNILA. Tese (Doutorado em Administração). São Paulo: Escola Superior de Propaganda e Marketing.

Prolo, I. & Lima, M. C. (2019). Universidade e Cidade: O Processo de Integrac?a?o da Universidade Latino- Americana no Territo?rio de Fronteira. XXII Seminários em Administração (Semead).

Ribeiro, D. (1975). A universidade necessária. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Ricobom, G. (2010a). A integração latino-americana e o diálogo intercultural: Novas perspectivas a partir da universidade. Cadernos da Escola de Direito e Relações Internacionais, 351-362.

Ricobom, G. (2010b). Unila: A contribuição do ensino para a integração da américa latina. Revista do Centro de Educação e Letras da UNIOESTE, 12, 67-87.

Rosevics, L. (2020). Do mercosul à américa latina: Reflexões sobre a construção da unila. In M. C. Lima, G. Ricobom, & I. Prolo (Eds.), Unila: Uma universidade necessária (pp. 55-96). Buenos Aires: Clacso.

Rubião, A. (2013). História da universidade: Genealogia para um modelo participativo. Coimbra: Ed. Almedina.

Santos, B. d. S. (2013). Pela mão de alice: O social e o político na pós-modernidade (9.ed. ed.). Coimbra: Almedina.

Santos, M. (1994). Território, globalização e fragmentação. São Paulo: Huncitec.

Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The sage handbook of qualitative research (3 ed., pp. 443-466). California: Sage Publications.

Stake, R. E. (2016). A arte da investigação com estudos de caso (4.ed. ed.). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Tello-Rozas, S., Pozzebon, M., & Mailhot, C. (2015). Uncovering micro-practices and pathways of engagement that scale up social-driven collaborations: A practice view of power. Journal of Management Studies, 52(8), 1064-1096. doi:doi:10.1111/joms.12148

UNILA. (2014). Extensão universitária: Unila consolida ações de extensão e amplia número de atividades para 2015. Retrieved from www.unila.edu.br/noticias/extensao-universitaria.

UNILA (2019). Relatório de Gestão Integrado do Exercício 2018. Retrieved from https://portal.unila.edu.br/institucional/arquivos/RelatriodegestoUNILA2018.pdf

UNILA (2020). Relatório de Gestão – Exercício 2019. Retrieved from https://portal.unila.edu.br/institucional/arquivos/Relato_Integrado_de_Gesto_UNILA_20192020__web_180820.pdf