The Role of the University in the Integration of International Border Territories The Case of the Universidade Federal da Integração Latino-Americana (Unila)
Contenido principal del artículo
Resumen
The purpose of this paper is to understand the social role played by the University in the international integration of border territories. The following questions guided the study: What are the relations of belonging built by the University's internal actors? What strategy can collaborate with the integration of the University in the border territory? The study focused on the case of the Universidade Federal da Integração Latino-americana (Unila), founded in 2010 with the purpose of promoting regional integration at an international level, and located in a triple border region between Brazil, Argentina and Paraguay. Results portray three phases through which integration into the territory constituted itself: strangeness in the territory; identity construction; and belonging relationships, with special contribution from university outreach/extension.
Descargas
Detalles del artículo
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Citas
Abba, M. J. (2018). Límites y potencialidades para el desarrollo de una internacionalización de la educación superior necesaria: Estudio de caso de la unila (brasil) y la elam (cuba). São Leopoldo.
Alexandre, S. d. P. (2015). A inclusão da diversidade no ensino superior: Um estudo da universidade federal da integração latino-americana (unila) na perspectiva das epistemologias contra-hegemônicas. UNINOVE, São Paulo.
Araújo, D. (2014). Nos caminhos da integração e da interculturalidade: Os desafios da unila. Revista Sures, 1-17.
Brackmann, M. M. (2013). Internacionalização da educação superior e política externa brasileira: A contribuição da unila. Competência, Porto Alegre, 6, 11-29.
Buffa, E., & Pinto, G. d. A. (2016). O território da universidade brasileira: O modelo de câmpus. Revista Brasileira de Educação, 21(67).
Chibiaqui, E. d. P. (2016). A vida em comum em sociedades multiculturais: Análise das relações sociais e da adaptação dos alunos da unila em foz do iguaçu - pr. Foz do Iguaçu.
Corazza, G. (2010). A unila e a integração latino-americana. In A. R. Viana (Ed.), Boletim de economia e política internacional (Vol. 3, pp. 79-88): IPEA.
Costa, A. A. (2003). O campus da universidade de aveiro: Uma experiência de processo e traçado. In A. A. Costa, J. Figueira, & G. Moniz, Canto (Eds.), Cidadesofia: Cidades universitárias em debate (pp. 196-213). Coimbra: eIdIarq.
Fernandes, M. C., Silva, L., Machado, A. L., & Moreira, T. M. (2012). Universidade e a extensão universitária: A visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, 28(4), 169-194.
Gaskell, G. (2008). Entrevistas individuais e grupais. In M. W. Bauer & G. George (Eds.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático (Vol. 7.ed., pp. 64-89). Petrópolis: Vozes.
Gioia, D. A., Corley, K. G., & Hamilton, A. L. (2012). Seeking qualitative rigor in inductive research: Notes on the gioia methodology. Organizational research methods, 16(1), 15-31.
Godoi, C. K., & Mattos, P. L. C. L. d. (2010). Entrevista qualitativa: Instrumento de pesquisa e evento dialógo. In C. K. Godoi, R. Bandeira-de-Mello, & A. B. d. Silva (Eds.), Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: Paradigmas, estratégias e métodos (2.ed. ed., pp. 301-323). São Paulo: Saraiva.
Godoi, F. R. d. S. (2017). Territórios universitários: O campus em pirassununga. São Carlos.
INEP/MEC. (2018). Microdados - censo da educação superior - dados referentes 2010 a 2017. Retrieved from http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados
Lefebvre, H. (2013). Prefácio: A produção do espaço. Estudos Avançados, 27(79), 123-132.
Munoz, A. M. E. (2016). Mutual intelligibility in the plurilingual context of the university of latin-american integration: Experiences, contact and plurilingual interaction. França - Brasil.
Pinto, G. d. A. P., & Buffa, E. (2009). Arquitetura e educação: Câmpus universitários brasileiros. São Carlos: EdUFSCar.
Prolo, I. (2019). Pertinência do projeto universitário latino-americano para a internacionalização da educação superor: um estudo sobre a UNILA. Tese (Doutorado em Administração). São Paulo: Escola Superior de Propaganda e Marketing.
Prolo, I. & Lima, M. C. (2019). Universidade e Cidade: O Processo de Integrac?a?o da Universidade Latino- Americana no Territo?rio de Fronteira. XXII Seminários em Administração (Semead).
Ribeiro, D. (1975). A universidade necessária. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Ricobom, G. (2010a). A integração latino-americana e o diálogo intercultural: Novas perspectivas a partir da universidade. Cadernos da Escola de Direito e Relações Internacionais, 351-362.
Ricobom, G. (2010b). Unila: A contribuição do ensino para a integração da américa latina. Revista do Centro de Educação e Letras da UNIOESTE, 12, 67-87.
Rosevics, L. (2020). Do mercosul à américa latina: Reflexões sobre a construção da unila. In M. C. Lima, G. Ricobom, & I. Prolo (Eds.), Unila: Uma universidade necessária (pp. 55-96). Buenos Aires: Clacso.
Rubião, A. (2013). História da universidade: Genealogia para um modelo participativo. Coimbra: Ed. Almedina.
Santos, B. d. S. (2013). Pela mão de alice: O social e o político na pós-modernidade (9.ed. ed.). Coimbra: Almedina.
Santos, M. (1994). Território, globalização e fragmentação. São Paulo: Huncitec.
Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The sage handbook of qualitative research (3 ed., pp. 443-466). California: Sage Publications.
Stake, R. E. (2016). A arte da investigação com estudos de caso (4.ed. ed.). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Tello-Rozas, S., Pozzebon, M., & Mailhot, C. (2015). Uncovering micro-practices and pathways of engagement that scale up social-driven collaborations: A practice view of power. Journal of Management Studies, 52(8), 1064-1096. doi:doi:10.1111/joms.12148
UNILA. (2014). Extensão universitária: Unila consolida ações de extensão e amplia número de atividades para 2015. Retrieved from www.unila.edu.br/noticias/extensao-universitaria.
UNILA (2019). Relatório de Gestão Integrado do Exercício 2018. Retrieved from https://portal.unila.edu.br/institucional/arquivos/RelatriodegestoUNILA2018.pdf
UNILA (2020). Relatório de Gestão – Exercício 2019. Retrieved from https://portal.unila.edu.br/institucional/arquivos/Relato_Integrado_de_Gesto_UNILA_20192020__web_180820.pdf