Introductory Reflections on the Characteristics of Scientific Thought in Western History da Razão Clássica à Complexidade Pós-Moderna

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Rúbia Wanessa dos Reis Cruz
https://orcid.org/0000-0002-6411-0941
Anna Elizabeth Galvão Coutinho Correia
https://orcid.org/0000-0002-6967-0550
Alberto Santos Arruda
https://orcid.org/0000-0003-3566-8169

Abstract

The history of science seeks to understand the process of structuring and transformation of scientific thought over time, in the midst of an endless succession of scenarios tinged with cultural, economic and political events, which will not be addressed here. Among other possible approaches, the objective of this qualitative, bibliographic and exploratory reflection is to highlight, in a non-exhaustive and non-universal way, characteristics of the epistemological assumptions that have emerged in science in different historical eras. Adopting the concept of the structure of scientific revolutions proposed by Thomas Kuhn as a supporting component, the work presents the perceptible transformations of scientific thought from rational classicism to the complexity announced by current science. It ends by assuming that the complexity announced by post-modernity does not make it an ideal model for doing science, that other transformations have come to the fore, and that the very notion of complexity admits the coexistence of the different paradigms historically presented.

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Author Biographies

Rúbia Wanessa dos Reis Cruz, Universidade Federal de Pernambuco, UFPE

Doutoranda e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Pernambuco.

Bacharel em Secretariado Executivo pela Universidade Federal de Pernambuco.

Anna Elizabeth Galvão Coutinho Correia, Universidade Federal de Pernambuco, UFPE

Professora do Departamento de Ciência da Informação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco.

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Especialista em Informação Tecnológica e Bacharel em Biblioteconomia, amboa pela Universidade Federal de Pernambuco.

Alberto Santos Arruda, Universidade Federal da Paraíba, UFPB

Professor Adjunto da Universidade Federal da Paraíba.

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco.

Mestre e Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba.

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