Process Management in Public Administration Study Based on the Process of Requesting and Payment of Daily Allowances at Coren-CE

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Francisco Alexandre de Sousa Rocha
Daniela Giareta Durante

Abstract

Business process management aims at improving organizational processes, and its implementation in public institutions is still limited. Brazilian public administration lacks efficiency in work processes. The objective of this study was to promote improvements in the process of requesting and paying for daily allowances at the Regional Nursing Council of Ceará (Coren-CE) using the Business Process Model and Notation (BPMN) model. Regarding the methodological procedure, this is a case study of the process in question, with data obtained through documents and interviews and treated using content analysis. The process was mapped and analyzed, identifying four problems: delays in completing activities, task overload, pending or erroneous documents, and pending signatures on documents. By applying the 5 Whys technique, the root cause of each problem was identified. Based on this, the process was redesigned by adding steps aimed at eliminating the identified problems. The study reaffirms the contribution of process management to the improvement of work processes, especially in the public sphere, and highlights the role of the executive secretary in managing organizational processes and as a driving force for improvements.

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Author Biography

Daniela Giareta Durante, Universidade Federal do Ceará, UFC

Doutorado em Administração e Controladoria (PPAC) na Universidade Federal do Ceará. Mestrado em Desenvolvimento, na linha de pesquisa de Gestão de organizações para o desenvolvimento, pela Unijuí, Especialização em Pedagogia empresarial e em Gestão secretarial e graduação em Secretariado Executivo, pela UPF. É professora efetiva do curso de Secretariado Executivo da Universidade Federal do Ceará (UFC). Desenvolve pesquisas com foco na formação e atuação profissional do secretário executivo e, no campo dos estudos organizacionais. Concentra seus estudos em torno das seguintes temáticas: sustentabilidade nas organizações, aprendizagem nas organizações, teorias da prática, gestão secretarial e pesquisa em secretariado. Atuou 10 anos como secretária secretária e, desde 2004, como professora no ensino superior. É membro fundadora da Associação Brasileira de Pesquisa em Secretariado (ABPSEC). Foi vice-presidente da ABPSEC gestão 2013-2015. Foi membro da Comissão Assessora do Enade/Inep na área de Secretariado Executivo 2012-2014. Faz parte do Banco de Avaliadores de Cursos do INEP. ORCID 0000-0001-9353-0905

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