Process Management in Public Administration Study Based on the Process of Requesting and Payment of Daily Allowances at Coren-CE
Main Article Content
Abstract
Business process management aims at improving organizational processes, and its implementation in public institutions is still limited. Brazilian public administration lacks efficiency in work processes. The objective of this study was to promote improvements in the process of requesting and paying for daily allowances at the Regional Nursing Council of Ceará (Coren-CE) using the Business Process Model and Notation (BPMN) model. Regarding the methodological procedure, this is a case study of the process in question, with data obtained through documents and interviews and treated using content analysis. The process was mapped and analyzed, identifying four problems: delays in completing activities, task overload, pending or erroneous documents, and pending signatures on documents. By applying the 5 Whys technique, the root cause of each problem was identified. Based on this, the process was redesigned by adding steps aimed at eliminating the identified problems. The study reaffirms the contribution of process management to the improvement of work processes, especially in the public sphere, and highlights the role of the executive secretary in managing organizational processes and as a driving force for improvements.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Almeida, L. da C., Salles, S. A. F., Carvalho, R. L., Morais, A. S. C., & Silva, S. V. (2019). BPMN e ferramentas da qualidade para melhoria de processos: um estudo de caso. Revista Gestão Da Produção Operações E Sistemas, 14(4), 156. https://doi.org/10.15675/gepros.v14i4.2308
Association Of Business Process Management Professionals. (2013). BPM CBOK: Guia para o Gerenciamento de Processos de Negócio. Corpo Comum do Conhecimento – ABPMP BPM CBOK V3.0, Association of Business Process Management Professionals.
Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições 70.
Brocke, P. D. J. Vom &Rosemann, P. D. M. (2010). Handbook on Business Process Management. International Handbooks on Information Systems. USA: Springer Berlin Heidelberg. p. 3–16.
Campos, V.F. (1992). T.Q.C. Controle da Qualidade Total: no estilo japonês. QFCO.
Conselho Federal de Enfermagem. (2022). RESOLUÇÃO COFEN Nº 0701/2022. Dispõe sobre Diárias, Jetons e Auxílios Representação no âmbito do sistema Cofen/Conselhos Regionais de Enfermagem, e dá outras providências. http://www.cofen.gov.br/wp-content/uploads/2022/07/RESOLUCAO-COFEN-No-0701-2022.pdf.
Conselho Regional De Enfermagem Do Ceará. (2018). DECISÃO COREN/CE Nº 061/2018. Normatiza os procedimentos para pagamentos de diárias e concessão de passagens no âmbito do Conselho Regional de Enfermagem do Ceará e dá outras providências. http://ouvidoria.cofen.gov.br/uploads/55334-decisao-no061-201805122018091611.pdf.
Conselho Regional de Enfermagem Do Ceará. (2021). Carta de serviços ao cidadão. Fortaleza. http://www.coren-ce.org.br/wp-content/uploads/2021/07/Carta-de-servi%C3%A7os-ao-cidad%C3%A3o.pdf .
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988). Senado Federal: Centro Gráfico. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm.
Costa, M. T. P& Moreira, E. A. (2018). Gestão e mapeamento de processos nas instituições públicas: um estudo de caso em uma Universidade Federal. Revista Gestão Universitária na América Latina, v. 11, n. 1, p. 162-183. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n1p162
Ferreira, A. A., JR., & Mota, A. P. C. (2019). Modelagem de Processos em Bibliotecas Universitárias: aplicações em serviços de atendimento. BIBLOS, 33(1), 67–93. https://doi.org/10.14295/biblos.v32i2.7957
Gil, A. C. (1991). Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. Atlas.
Gonçalves, J. E. L. (2000). As empresas são grandes coleções de processos. RAE - Revista De Administração De Empresas, 40(1), 6–19. https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37672
Lei 5.905.(1973). Dispõe sobre a criação dos Conselhos Federal e Regionais de Enfermagem e dá outras providências. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5905.htm#:~:text=LEI%20No% 205.905%2C%20DE,Enfermagem%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid %C3%AAncias.
Melo, L. N. L. & Monteiro, D. F. B. (2020). Gestão de processos na administração pública: o caso da Diretoria de Cálculos e Perícias do município de Belo Horizonte. Revista de Gestão e Projetos,11 (3), 136-154. https://doi.org/10.5585/gep.v11i3.18469
Nogueira, N. G., Gonçalves, R. & Campos, R. D. (2018). Análise Da Aplicação Da Gestão Por Processos Em Uma Seção De Uma Faculdade Pública. GEPROS: Gestão Da Produção, Operações e Sistemas, 13 (4), 289-309. https://doi.org/10.15675/gepros.v13i4.2036
Ohno, T. (1997) Sistema Toyota de Produção: além da produção em larga escala. Bookman.
Trilha, C. C. S., Alves, G. K. & Nunes, R.S. (2018). Avaliação dos processos de compras com dispensa de licitação: Estudo em uma Universidade Federal. Navus,8 (2), 73-86.https://doi.org/10.22279/navus.2018.v8n2.p73-86.617