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Adriana Ripka
https://orcid.org/0000-0003-3037-222X
Letícia Sayuri Kumegawa
https://orcid.org/0000-0002-0141-549X
Christian Luiz da Silva
https://orcid.org/0000-0002-4074-5184

Abstract

Sustainable development is a term considered recent in the literature, having its first record in 1987 in the Brundtland Report. However, the elements that involve the essence of the term, such as the limitation of natural resources and the relation between consumption and nature, have been discussed for much longer since the 1960s. Despite the great acceptability of the term, the inclusion in the discussion agenda of several areas and the increase of studies on the subject, are critically expressive of insufficient and even inefficient actions to achieve sustainable development. In this context, this article aims to analyze the sustainable development related to Public Policies and Science, Technology and Society studies. In order to achieve this goal, it was based on the analysis of texts pertinent to the theme, thus dealing with an article constructed from bibliographical research. As a result, it was verified that the studies of Science, Technology and Society play an important role in the emergence of sustainable development and that public policies are tools that can carry out actions in favor of the cause. However, despite the fact that sustainable development is receiving increasing attention in the discussions, effective practice has been not as desired, bringing the idea that it is hoped to achieve sustainable development even with actions that are unsustainable in the long run.

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Author Biographies

Adriana Ripka, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Mestre em Tecnologia pelo PPGTE/UTFPR. Especialista em Gestão Empresarial pela Organização Paranaense de Ensino Técnico. Graduada em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Paraná. 

Letícia Sayuri Kumegawa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Tecnologia na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) . Graduada no Curso de Tecnologia em Comunicação Institucional também pela UTFPR. 

Christian Luiz da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR

Professor Associado IV da UTFPR (Universidade Tecnológica Federal do Paraná). Professor permanente do mestrado e doutorado do Programa de Pós-graduação de Tecnologia e Sociedade (PPGTE), do Programa de Pós-graduação em Planejamento e e Governança Pública (mestrado e doutorado profissional) e do mestrado e doutorado do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR). Pós-doutor em administração pela Universidade de São Paulo (USP). Doutor e mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduado em Ciências Economicas pelas Faculdades Bom Jesus (FBJ). 

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