Cut by the Root Dissonances between Academic Education and Scientific Production - Half a Century of Isolation in a "Feminine" Graduation

Main Article Content

Karine Freitas Souza
https://orcid.org/0000-0001-6492-7225

Abstract

The asymmetries of power between the sexes persist in the academy. In contrast to women's achievements, some higher education courses at Federal Universities, whose almost absolute number of students are composed of women from lower social classes, remain historically deficient in terms of scientific production, both for students and for teachers with training in this area. Add to these facts, the status of the profession, the low salaries, the economic dynamics that foment the emergence of new occupations, and the high unemployment rate due to the crisis in the last three years. All these aspects infer a possible negative scenario for the baccalaureate of Executive Secretariat in the market, with consequences for their permanence in the universities. Under these considerations we investigated the dissonances between the academic formation in the Executive Secretariat and research in this area, which imply in a half century of isolation in a "feminine" graduation within a center of excellence in the field of Administration in the country. We delimited our analysis to the Executive Secretariat undergraduation course of the Federal University of Bahia in a temporal cut that considers rates of three years, from 2014 to 2016. The research identifies the difficulties of the related women considering training for research in a course in which the public is mostly female.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos
Author Biography

Karine Freitas Souza, Universidade Federal da Bahia, UFBA

Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestra em Análise Regional pela Universidade Salvador (UNIFACS). Graduada em Secretariado Executivo pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Adjunta I da Universidade Federal da Bahia (UFBA), atuando no Curso de Secretariado Executivo e no Mestrado Profissional em Segurança Pública, Justiça e Cidadania (PROGESP/UFBA). Professora Adjunta I na Escola de Administração da UFBA, docente do Curso de Secretariado Executivo e do Mestrado Profissional em Segurança Pública, Justiça e Cidadania - PROGESP/UFBA.

References

Andriola, W. B. (2003). Evasão discente na Universidade Federal do Ceará (UFC): proposta para identificar causas e implantar um Serviço de Orientação e Informação (SOI). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, 11(40), 332-347.

Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior (Andifes). (2017). Diplomação, Retenção e Evasão nos Cursos de Graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas. Recuperado em 10 junho, 2017, de<http://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf>

Bíscoli, F. R. V. (2012). A evolução do Secretariado executivo: caminhos prováveis a partir dos avanços da pesquisa científica e dos embates teóricos e conceituais na área. In D. G. Durante (Org.). Pesquisa em Secretariado: cenários, perspectivas e desafios (pp. 37-74). Passo Fundo: UPF Editora.

Durante, D. G. (2012). A evolução da profissão secretarial por meio da pesquisa. In D. G. Durante (Org.). Pesquisa em Secretariado: cenários, perspectivas e desafios (pp. 7-12). Passo Fundo: UPF Editora.

Durante, D. G. & Pontes, E.S. (2015). Produção intelectual em secretariado executivo: estudo na revista de Gestão e Secretariado (GeSec). R.G.Secr., GESEC., São Paulo, 6(1), pp. 23-47.

Durante, D. G. & Santos, M.E.M. (2012, junho). Contribuições da iniciação científica na formação do secretário executivo. Anais do 18 Congresso Nacional de Secretariado. Belo Horizonte: FENASSEC. Recuperado em 15 de junho, 2017, de <http://www.fenassec.com.br/xviii_consec_2012/3_lugar_artigo_contribuicoes.pdf>.

Fregoneis, J. G. P. (2002). Estudos do desempenho acadêmico nos cursos de graduação dos Centros de Ciências Exatas e de Tecnologia da Universidade Estadual de Maringá: período 1995-2000. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Engenharia da Produção, Santa Catarina, Brasil.

Garcia, M. M., Torres, A. G., Silva, C. L., & Ribeiro, J. C. (2017). Uma Investigação da Produção Cientifica dos Graduados em Secretariado Executivo pela Universidade Federal do Ceará no período de 2010 a 2015. R.G.Secr., GESEC., São Paulo, 8(1), pp. 119-137.

Gaioso, N. P. L. (2005). O fenômeno da evasão escolar na educação superior no Brasil: na perspectiva de alunos e dirigentes. (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de Brasília, Programa de Pós-graduação em Educação, Brasília, Brasil.

Gilioli, R. S. P. (2016). Evasão em instituições federais de ensino superior no Brasil: expansão da rede, SISU e desafios. Estudo Técnico. Brasília: Câmara dos Deputados. Recuperado em 10 de setembro, 2017, de <http://www2.camara.leg.br/acamara/documentos-e-pesquisa/estudos-e-notas-tecnicas/areas-da-conle/tema11/2016_7371_evasao-em-instituicoes-de-ensinosuperior_renato-gilioli>.

Jacob, C. A. R. (2000). A evasão escolar e a construção do sujeito/profissional em curso de Ciências Econômicas. (Dissertação de Mestrado). Universidade Católica de Petrópolis, Programa de Pós-graduação em Educação, Petrópolis, Brasil.

Maçaneiro, M. B. (2012). A construção da identidade científica em Secretariado Executivo. In D. G. Durante (Org.). Pesquisa em Secretariado: cenários, perspectivas e desafios (pp. 75-97). Passo Fundo: UPF Editora.

Martins, C. B., Genghini, L. A., Maccari, E. A., & Genghini, E. B. (2012). Parâmetros para definições de linhas de pesquisas. In D. G. Durante (Org.), Pesquisa em secretariado: cenários, perspectivas e desafios (pp. 132-148). Passo Fundo: Ed. UPF.

Maurício, B. M. D. P. (2004). Escola de Administração da UFBA: a trajetória de um centro de referência nacional. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-graduação em Administração, Salvador, Brasil.

Mendes, A. F. (2002). Evasão e integração em Universidades: um estudo sobre os cursos de Pedagogia da Universidade de Brasília e Universidade Católica de Brasília. (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Programa de Pós-graduação em Educação, Brasília, Brasil.

Paredes, A. S. (1994). A evasão do terceiro grau em Curitiba. NUPES/USP, São Paulo, documento de trabalho n. 6/1994.

Pimenta, S. G. & Anastasiou, L. G. C. (2002). Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.

Sabino, R. F. & Marchelli, P. S. (2009). O debate teórico-metodológico no campo do secretariado: pluralismos e singularidades. Cadernos EBAPE.BR, 7(4),607-621, dez. https://doi.org/10.1590/S1679-39512009000400006

Sanches, F., Muller, R., & Lima, R. (2011). Periódicos Científicos: um estudo de caso na revista expectativa do curso de Secretariado Executivo da Unioeste. Anais do 2 Encontro Nacional Acadêmico de Secretariado Executivo. Passo Fundo: UPF.

Schmidt, C., Cielo, I., & Sanches, F. (2012). Mapeamento de redes: um estudo sobre as relações entre universidades e docentes em cursos de Secretariado executivo. In D. G. Durante (Org.), Pesquisa em secretariado: cenários, perspectivas e desafios (pp. 149-172). Passo Fundo: Ed. UPF.

Silva, R. L. L., Fo., Motejunas, P. R., Hipolito, O., & Lobo, M. B. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa Fundação Carlos Chagas, 37(132), 641-659. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000300007.

Souza, K. F. (2017). Donas das dores no laço da verdade: violências contra mulheres trabalhadoras nos quadrinhos. (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais, São Paulo, Brasil.

Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125. http://dx.doi.org/10.3102/00346543045001089.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). (2004). Términos de Referencia para Estudios Nacionales sobre Deserción y Repitencia en la Educación Superior en América Latina y el Caribe.

Universidade Federal da Bahia (UFBA). (2017). Indicadores de Desempenho do curso de graduação em Secretariado Executivo. Salvador: EAUFBA.

Most read articles by the same author(s)