Assistant or Executive Secretary? A Case Study on Complex Advisory

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Viviane Alessandra Rodrigues da Silva
https://orcid.org/0000-0001-8996-2107
Aurélia Moteka Batista de Queiroz Mott
https://orcid.org/0000-0002-5036-0472
Aline Cantarotti
https://orcid.org/0000-0003-1034-6825

Abstract

This case study aimed to analyze the activities developed by the Executive Secretariat professional in a medium-sized organization and compare them with the activities of superintendents, or high-level advisers, thus confirming whether the Executive Secretary, in the case analyzed, uses skills to perform complex advisory activities, extrapolating purely technical performance. The data were obtained in the organization through participant observation and interviews, in addition to the bibliographic analysis of publications in the area. Then, they were verified by categorical content analysis and triangulated in order to draw conclusions about the case. The main findings reveal that, in theory, the Executive Secretariat professional is able to advise at complex levels, as advocated by research in the area. However, in the case analyzed, the professional performance does not match what is observed in the theories. Based on the identification of multiple advisory possibilities, evidenced in the practice of a real organization, the necessary skills are highlighted for the professional who seeks to assist in complex functions, highlighting the development of strategic and market knowledge of the company's performance. This study suggests ways for professionals who wish to expand their field of action, offering new perspectives for secretarial practice that certainly imply new challenges.

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Author Biographies

Viviane Alessandra Rodrigues da Silva, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Assistente de eventos do Sicoob Unicoob. Graduação em Secretariado Executivo Trilíngue pela Universidade Estadual de Maringá e participante do GESET - Grupo de Estudos do Secretariado Executivo Trilíngue. Pós-graduanda em Planejamento e organização de eventos pela Unicesumar.

Aurélia Moteka Batista de Queiroz Mott, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Docente de Secretariado Executivo Trilíngue (Universidade Estadual de Maringá - UEM). Mestre em Contabilidade (UEM, 2018). Especialista em Contabilidade e Finanças (Universidade Federal do Paraná, 2009). Bacharel em Secretariado Executivo Trilíngue (UEM-2004). Experiência profissional em Contabilidade Financeira e Controladoria; assessoria executiva em multinacional; e como instrutora e consultora interna de melhoria contínua (metodologia Six Sigma, DMAIC).

Aline Cantarotti, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Docente de Secretariado Executivo Trilíngue e Letras (Universidade Estadual de Maringá - UEM). Doutora em Estudos Linguísticos-Estudos da Tradução (UNESP-2018). Mestre em Estudos da Linguagem-Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras (UEl, 2007). Licenciada em Letras (UEM-2004), Bacharel em Secretariado Executivo Trilíngue (UEM-2007) e Bacharel em Tradução (UEM-2012). Pesquisadora nas áreas de: Secretariado Executivo, Estudos da Tradução, Ensino de Tradução e Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras.

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