Research in Executive Secretariat at UEM A Field to be Explored

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Ligya de Souza Moraes
https://orcid.org/0000-0002-8371-7765
Edson José Gomes
https://orcid.org/0000-0003-3081-1288
Aline Cantarotti
https://orcid.org/0000-0003-1034-6825

Abstract

Bachelor courses in Executive Secretariat started in the 1970s, and in the 2000s, with the change in the Curriculum Parameters for undergraduate courses, there was a need to establish the area as a science. In order to achieve this goal, it is necessary to develop research, not only by professionals trained in the area, but also and above all, by undergraduate students. However, it appears that there is not much engagement by students in activities of a scientific nature. The present work intended, by means of field research with the application of questionnaires to the Executive Secretariat undergraduate students at State University of Maringá (Universidade Estadual de Maringá - UEM), enrolled from the 1st to the 4th year, in the academic period of 2017, to investigate and analyze the causes of the low interest in research observed in academia. We rely on studies by Cantarotti (2016), Durante, Gonçalves, Nascimento e Pontes (2015), Müller and Sanches (2014), among others. This study is justified, therefore, to foster this interest in research by the part of secretarial students in order to incentivate the course development and the relevance of scientific research along with academic activities. We used statistical data analysis collected by the questionnaires to ascertain the influential facts of this reality and to verify possible directions and / or strategies to encourage research in the area, since there is an urgent need to develop the Secretariat area as a science, in order to strengthen the undergraduate course as well.

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Author Biographies

Ligya de Souza Moraes, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Mestranda em Políticas Públicas pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Secretariado Executivo Trilíngue, com habilitação em Francês/Espanhol, pela UEM. 

Edson José Gomes, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Doutor em Língua e Literatura Francesas pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduado em Letras Português/Francês pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor Adjunto  e Coordenador do Curso de Especialização em Ensino e Aprendizagem de Línguas/EaD na UEM.

Aline Cantarotti, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Doutora em Estudos Linguisticos (Estudos da Tradução) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), São José do Rio Preto. Mestra em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Letras Português/Inglês, bacharel em Tradução e em Secretariado Executivo Trilingue pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pesquisadora na área de ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras, Estudos da Tradução com ênfase em ensino de tradução e Secretariado Executivo. Professora efetiva na Universidade Estadual de Maringá, ministrando disciplinas da área de língua inglesa nos cursos de Letras e Secretariado Executivo. 

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