Reflections on Collaborative Learning / Co-Learning as a Method for Continuing Education

Main Article Content

Kátia Denise Moreira
https://orcid.org/0000-0003-1946-8423
Elaine Thais da Silva Lima
https://orcid.org/0000-0001-5053-3436
Marcos Baptista Lopez Dalmau
https://orcid.org/0000-0002-8620-1625
Alexandre Marino Costa
https://orcid.org/0000-0003-1847-6026

Abstract

The reflections on learning are developed on various aspects, given the transdisciplinary characteristic of the phenomenon and also the epistemological alignment followed when dealing the theme. In this direction, considered a constructivist position, this study aims to reflect on collaborative learning / co-learning as a strategy for continuing education. In methodological terms, this is a bibliographic research, in which the proposal does not include empirical verification, but allows a theoretical construction to deepen the issue, when applied. At the end of the reflection, it is considered that collaborative learning / co-learning aligns with the purposes of continuing education and therefore is, in theory, considered a valid strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos
Author Biographies

Kátia Denise Moreira, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra Profissional em Administração Universitária pela UFSC. Especialista em Gestão de Pessoas e Processos pela Faculdade de Ciências Sociais de Florianópolis (CESUSC). Graduada em Letras - Secretariado Executivo em Inglês pela UFSC. É Assessora do Gabinete da Reitoria da UFSC e professora voluntária do Departamento de Administração da UFSC.

Elaine Thais da Silva Lima , Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Doutora em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduada em Secretariado Executivo Bilíngue - Port/Ing e Graduada em Administração, ambas pela UFSC. Atualmente é Secretária Executiva na UFSC. 

Marcos Baptista Lopez Dalmau, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Doutor e mestre em Engenharia e graduado em Administração de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor associado IV do Departamento de Administração e do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA), em nível de Mestrado e Doutorado Acadêmico, ambos da UFSC.

Alexandre Marino Costa, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Pós-doutor na The Open University, Inglaterra - Reino Unido. Doutor em Engenharia de Produção e mestre e graduado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Departamento de Ciências da Administração da UFSC.

References

Arouca, L. S. (1996). O discurso sobre educação permanente (1960-1983). Pro-posições, 7(2), 65-78. Recuperado em 30 novembro, 2019 de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644229

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10).

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.

Cord, B. (2000). Internet et pédagogie – état des lieux. Recuperado em 29 novembro, 2019 de http://wwwadm.admp6.jussieu.fr/fp/uaginternetetp/definition_travail_colboratif.htm

Creswell, J. W. (2009). Research design: qualitative, quantitative and mixed approaches. London: Sage Publications.

Delors, J. (2004). Educação: um tesouro a descobrir. Brasília, DF: UNESCO.

Dillenbourg P. (1999) What do yuo mean by collaborative leraning? In: P. Dillenbourg (Ed) Collaborative-learning: Cognitive and Computational Approaches. (pp.1-19). Oxford: Elsevier Recuperado em 30 novembro, 2019 de https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190240/document

Eboli, M. (2001). Um novo olhar sobre a educação corporativa - desenvolvimento de talentos no Século XXI. In: Dutra, J. S. (Org.). Gestão por competências: um modelo avançado para o gerenciamento de pessoas. 2. ed. São Paulo: Editora Gente.

Ferreira, A. B. H. (1999). Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS.

Küller, J. A., & Rodrigo, N. F. (2013). Metodologia de desenvolvimento de competências. Rio de Janeiro: SENAC Nacional.

Laal, M., & Laal, M. (2012). Collaborative learning: what is it? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 491-495.

Le Boterf, G. (1999). Competénce et navigation professionnelle. Paris: Éditions d’Órganisation.

Le Boterf, G. (2003). Desenvolvendo a competência dos profissionais. Trad. Patrícia Chittoni Ramos Reuillard. Porto Alegre: Artmed.

Leite, C. L. K., Passos, M. O. A., Torres, P. L., & Alcantara, R. A. (2005). A Aprendizagem Colaborativa na Educação a Distância on-line. In: Congresso Internacional de Educação a Distância. Recuperado em 20 novembro, 2019 de https://www.researchgate.net/profile/Cristiane_Luiza/publication/267254318_A_APRENDIZAGEM_COLABORATIVA_NA_EDUCACAO_A_DISTANCIA_ON-

LINE/links/5540beee0cf23222272f49c7/A-APRENDIZAGEM-COLABORATIVA-NA-EDUCACAO-A-DISTANCIA-ON-LINE.pdf

Lupion Torres, P., Alcantara, P. R., & Freitas Irala, E. A. (2004). Grupos de consenso: uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Revista diálogo educacional, 4(13). Recuperado em 20 novembro, 2019 de http:// wwwadm.admp6.jussieu.fr/fp/uaginternetetp/ definition_travail_colboratif.htm

Okada, A. (2014). Competências chave para coaprendizagem na era digital: fundamentos, métodos e aplicações. Santo Tirso – Portugal: Whitebooks.

Oxford, R. L. (1997). Cooperative Learning, Collaborative Learning, and Interaction: three communicative strands in the language classroom. The Modern Language Journal, 81(4), 443 – 456.

Panitz, T. (1999). Collaborative versus cooperative learning- a comparison of the two concepts which will help us understand the underlying nature of interactive learning. Recuperado em 20 janeiro, 2019 de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED448443.pdf

Perrenoud, P. (1999). Profissionalização do Professor e Desenvolvimento de Ciclos de Aprendizagem (Passagens). Faculdade de Psicologia e das Ciências da Educação Universidade de Genebra, Cadernos de Pesquisa, 108, novembro.

Piaget, J. (1964). Development and learning. Journal of Research in Science Teaching, New York, 2(3), 176-186.

Prosdócimo, Z. P. A., & Ohira, M. L. B. (2000). Quem é o bibliotecário em exercício no Estado de Santa Catarina: necessidade de educação continuada. Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e Documentação, Anais... Porto Alegre, set.

Salvador, C. C. (1994). Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas.

Santos, C. M. (1999). Educação continuada. (Dissertação). Faculdade de Educação – Universidade Bandeirante de São Paulo. São Paulo. Brasil.

Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students (5th ed.). New York: Prentice Hall Inc. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 2012.

Vygotsky, L. S. (1989). Concrete human psychology. Soviet psychology, 27(2), 53-77.

Vergara, S. C. (2010). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas S.A.

Whetten, D. (1989). What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review, 14(4).

Most read articles by the same author(s)